“Helppoa ja huokeaa”, kehuu Marzi Nyman MES-soitinpankkia

MES-soitinpankista löytyy laaja valikoima erilaisia kitaramaailman klassikoita. Kitaristi Marzi Nyman löysi tiensä tämän valikoiman äärelle, mutta miten? Se selviää tässä jutussa, jossa Nyman kertoo myös merkittäviä kitaramuistojaan sekä valoittaa, miten erilaiset kitarat vaikuttavat soittamiseen.

Marzi Crop

On luminen pakkaspäivä Helsingissä, odotan Kruununhaan Kitarapajalla Marzi Nymania ja katselen ikkunasta Merihakaan. Olen innoissani, että tapaamme vihdoin. Haastattelu sovittiin jo viime vuoden puolella ja valmistauduin haastatteluun katsomalla lähes koko Elämäni biisi -ohjelman joululomalla Yle Areenasta. Marzi soittaa ohjelmassa useilla eri kitaroilla, joista osa on MES-soitinpankin omistamia. 

Ajamme autolla Fender Jaguarin ja vahvistimen kanssa Marzin työhuoneelle, seinän kokoisin ikkunoin varustettuun kauniiseen ja valoisaan tilaan. Marzi hakee pari energiajuomaa viereisestä kaupasta, kytkee kitaran vahvistimeen ja nostaa pöydälle muutaman erilaisen pedaaliin. Soitto täyttää tilan ja se kuulostaa aivan ihanalta. Haluan saada kaiken videolle. 

Otsikko

Marzi Nyman on monipuolinen muusikko ja kitaristi hän soittaa, säveltää ja sovittaa, keikkailee ja esiintyy usein televisio-ohjelmissa. Hän on yksi rakastetuimmista kotimaisista kitaristeista ja saanut uransa aikana lukuisia tunnustuksia ja palkintoja. Marzia pidetään musiikin kameleonttina ja rajoja kumartamattomana muusikkona, joka on tuonut suomalaiseen rytmimusiikkiin uudenlaista elinvoimaa. Hän on esiintynyt useissa eturivin jazzyhtyeissä, tehnyt paljon töitä muusikkona televisio-ohjelmissa ja elokuvissa sekä säveltänyt teoksia orkestereille ja soittanut lähes neljälläkymmenellä levyllä. Onpa hän soittanut myös pop-yhtyelegenda Nylon Beatin bändissä.

Otsikko

Miten Marzi Nyman löysi tiensä MES-soitinpankin kiehtovan valikoiman äärelle? No Nashvillen kautta tietenkin. Ja etänä - tietenkin. Yhdysvaltalainen sessiosuuruus Tom Bukovac alkoi koronapandemian seurauksena striimaamaan videoita YouTube-kanavallaan kotoaan Nashvillesta. Homeschoolin’ eli kotikoulu -nimiset videot ovat ikään kuin kitaratunteja, joiden lomassa Bukovac soittaa upeasti sekä kertoo juttuja elämästään. Bukovacin välitön olemus ja bukowskilaiseksi tituleerattu ote kertoa tarinaa, sekä tietysti upeaa musiikkia unohtamatta, kolahtivat Nymanissa. “Bukovacin videot saivat liikkeelle innostuksen lähteä pitkästä aikaa tutkimaan kitaransoittoa. Bukovac soittaa monessa pätkässä Gibsonin ES 335:sta, jota mä en aikasemmin oo päässy kokeilemaan”, kertoo Nyman. “Mua rupes kiinnostaa se kitara todella paljon. Sitten eräänä päivänä soittelin Tuomas Wäinölän kanssa, joka sanoi että otapa Marzi 335 sieltä soitinpankista testiin.”

Nyman omien sanojensa mukaan oli aiemmin tuhahdellut, ettei ikinä uskaltaisi vuokrata niin kalliita kitaroita, mitä soitinpankissa on, mutta Wäinölän myötä rohkaistui ja vuokraaminen osoittautuikin fantastiseksi ideaksi. “Kyllä mä ihan täysin hullaannuin siihen kitaraan!” luonnehtii Nyman kokemustaan Gibson ES 335:n vuokrauksesta. “Käytin kitaraa useaan otteeseen Tampereen Tohlopissa, kuvattiin siellä Elämäni biisi -ohjelmaa. Tehtiin myös Tapiolan sinfonietan kanssa Nenäpäivä-konsertti. Haluisin sellaisen kitaran ihan omaksi jos joskus tulisi ylimääräinen tukku rahaa, mutta niin kauan kun ei oo sellaista tilaisuutta, niin soitinpankki on ihan älyttömän toimiva ja huokea ratkaisu uusien soitinten kaipuuseen.”

Otsikko

Uusien soittimien ja klassikoiden kokeilu on antoisaa sekä opettavaista. “Tuota 335:sta soittaessa oon alkanut ymmärtää, miksi esimerkiksi Beatlesin kitarakuviot ovat sellaisia kuin ne ovat. Sitten kun on hieno kitara, niin yksinkertainen juttu kuulostaa ihan käsittämättömän hyvältä.”

Eri kitaroilla soittamisen merkitys Nymanille on valtava “Siinä on valtavia eroja, miten kitarat soivat. Eri kitaroissa on täysin eri ääni, soitinta vaihtaessa tuntuu melkein kuin puhuisi eri murretta tai jopa kokonaan eri kieleltä,” kertoo Nyman. Myös soittotuntuma on iso tekijä ja se vaihtelee paljon kitarasta riippuen. Nyman kertoo, että toisissa kitaroissa eri otteet ja sormitukset tuntuvat leppoisammilta kuin toisissa.  “Huomasin esimerkiksi sen Gibsonin kanssa, että soitan vähemmän, mutta jotenkin urheammin. Mä olen myös todella reaktiivinen soittaja, et reagoin tosi isosti soittimesta tuleviin impulsseihin, soittotilanteeseen ja päivän soundiin. Siksi mulle on todella suuri merkitys, että millä kitaralla soitan.”

Nymanin mielestä soitinpankkia kannattaa käyttää ihan pelkkään treenaamiseen ja fiilistelyyn. “Mä oon kuullu paljon että ihmiset ku menee studioon tai tekee biisejä tai et on joku intensiivinen pätkä mihin haluu sen soittimen, nii tottakai just silleen sitä pitääkin mun mielestä käyttä, mutta mä kannustan muusikkoja myös kokeilemaan ihan treenaamiseenkin ja uusien soundien hakemiseen. Nää soittimet on nimittäin tuoneet mulle oivalluksia niin uskon että ne voi tehdä sitä muillekin!”